Komunikasi adalah satu alat terpenting dalam pengurusan di sekolah bagi seorang guru besar. Setiap hari dan ketika akan berhadapan dengan manusia sama ada di dalam atau luar organisasi. Ianya tidak boleh dibuat anggapan bahawa komunikasi sebagai punca segala masalah terutamanya dari segi hubungan interpersonal. Guru besar harus peka terhadap masalah-masalah komunikasi disamping berusaha untuk memperbaiki kemahiran komunikasi. Sama ada sebagai satu alat, proses dan strategi, ketepatan komunikasi membolehkan sekolah menjalankan operasinya dengan licin dan sempurna. Oleh itu ianya tidak menyukarkan untuk mencapai visi, misi dan mtlamat yang dirancangkan.
Seseorang guru besar setiap hari akan berkomunikasi dengan setiap individu, kumpulan dan persekitaran. Oleh itu seseorang guru besar tidak dapat lari daripada mempunyai dan mengamalkan komunikasi yang dapat menuju kepada keberkesanan komunikasi. Guru besar sebagai pengurus harus memberi perhatian bukan sahaja kepada apa, bagaimana, bila dan di mana diucapkan tetapi juga apa yang tidak diperkatakan oleh seseorang itu. Dalam hal ini, komunikasi bukan sahaja sebagai perhubungan dua hala tetapi juga pelbagai hala. Sebagai seorang guru besar yang menyanjung tinggi dan melihat dengan penuh keyakinan terhadap pengurusan sumber manusia, komunikasi adalah aset termahal yang boleh digunakan untuk mencapai sesuatu matlamat yang berkesan dalam perhubungan sesama manusia. Amatlah diyakini bahawa kebolehan berkomunikasi dengan baik oleh seorang guru besar itu akan menjadikan ianya seorang pengurus yang berjaya dan dipandang mulia oleh organisasi sekolah, persekitaran dan masyarakat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan