Rintangan Komunikasi Di Sekolah

Organisasi sekolah merupakan satu sistem pengurusan yang aliran tugas saling bergantung dan saling bertindih antara satu sama lain. Struktur organisasi di sekolah sering dikaitkan dengan organisasi jabatan pelajaran dan pejabat pelajaran daerah. Dalam hal ini, sekolah boleh dianggap mempunyai satu sistem komunikasi yang kompleks. Kebiasaannya komunikasi yang disampaikan, arahan, kehendak dan perintah sering berkaitan dengan kehendak pihak atasan.

Di dalam komunikasi, kita tidak dapat lari daripada menghadapi beberapa halangan dan rintangan yang sering menganggu keberkesanan atau ketepatan mesej yang hendak disampaikan. Halangan dan rintangan adalah merupakan penyebab gangguan dan kekeliruan di dalam proses komunikasi. Rintangan dan halangan komunikasi yang sering dialami di sekolah ialah semasa mengadakan mesyuarat. Di antara rintangan dan halangan tersebut ialah :

1. Pengaruh atau kesan status; kedudukan guru besar yang tinggi dalam carta organisasi pentadbiran di sekolah menyebabkan banyak bercakap daripada mendengar. Keadaan ini sering berlaku guru besar memberi idea dan komunikasi satu hala. Perbezaan status ini menyebabkan berlakunya komunikasi yang kurang berkesan. Orang bawahan sering menyembunyikan hal-hal sebenar apabila berdepan dengan guru besar kerana takut kepada hukuman atau tindakan yang boleh menjejaskan sebagai penjawat awam. Akibatnya maklumat yang disampaikan tidak tepat dan mempengaruhi keputusan guru besar.

2. Bahasa yang digunakan oleh pentadbir sekolah tidak jelas seperti penghantaran mesej dengan menggunakan perkataan atau istilah yang susah dan sukar difahami. Sering berlaku perbezaan pentafsiran oleh orang bawahan terhadap maklumat yang disampaikan oleh guru besar. Keadaan ini boleh menimbulkan pelbagai konflik kepada guru-guru dan kakitangan sekolah. Oleh itu guru besar mesti menyampaikan mesej dengan tepat dan jelas supaya dapat difahami oleh semua orang secara serentak dan mencegah daripada berlakunya kebocoran dan ketinggalan mesej atau maklumat.

3. Salah tanggapan yang berbeza disebabkan perbezaan latar belakang dan pengalaman. Di dalam organisasisekolah terdapat individu yang berasal dari sosiobudaya dan pengalaman mengajar yang berbeza. Ini menyebabkan guru-guru dan kakitangan sekolah akan melihat dan mentafsir sesuatu secara berbeza-beza. Semakin besar perbezaan latar belakang seseorang itu, berkemungkinan lebih banyak berlaku salah faham dan salah tafsir maklumat yang diterima.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan