4. Tindak balas emosi seperti perasaan marah, benci, cemburu, takut dan malu yang boleh mempengaruhi komunikasi. Setiap individu di sekolah sering diliat mempunyai tanggungjawab dan tugas yang berbeza. Terdapat guru yang diperturunkan kuasa untuk menyelia dan mengarah guru lain dalam menjalankan aktiviti atau tugasan. Kadang-kadang terdapat juga guru-guru yang diberi hak dan keistimewaan dalam organisasi sekolah. Perhubungan dan persahabatan yang amat baik juga sering mempengaruhi keberkesanan komunikasi di sekolah. Semua kekangan ini menyebabkan kepercayaan antara guru-guru dan guru besar boleh menjadi halangan dan membantutkan kearah komunikasi yang berkesan.
5. Kedapatan guru besar menyampaikan komunikasi melalui pergerakan badan, tangan, memek muka dan air muka yang boleh menyebabkan para guru dan kakitangan tidak memahami maksudnya.
6. Kecurigaan terhadap mesej dan penghantar mesej kerana hubungan ahli-ahli dalam organisasi sentiasa berlaku perubahan disebabkan pertukaran guru, kenaikan pangkat guru dan pengantian guru yang berlaku sepanjang tahun. Ianya amat dirasai jika pengganti itu melibatkan untuk sementara waktu sahaja seperti menggantikan guru yang bersalin dan berkursus.
7. Ketiadaan maklumbalas disebabkan komunikasi satu hala di antara guru besar dan guru serta kakitangan. Lebih memburukkan lagi keadaan jika seseorang guru besar iu bersifat garang dan ditakuti guru. Ianya akan membuahkan hasil salah tafsir maklumat berlaku dan boleh menyebabkan konflik antara pihak yang terlibat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan